Doorgaan naar de inhoud
28 oktober 2025

Terugblik 2LW Ontwikkeldag 28 oktober 2025

Terugblik 2LW Ontwikkeldag 28 oktober 2025 – opbrengsten op een rij

Dinsdag 28 oktober vond de eerste ontwikkeldag van dit cursusjaar plaats. Door middel van haal- en brengsessies is in de ochtend met elkaar stilgestaan bij het ontwerp van het onderwijs van de nieuwe generieke leerlijn in de hoofd- en afstudeerfase. Hieronder volgt een samenvatting van de gedeelde terugblikken per EVE (Eenheid Van Examineren). Het was fijn om te zien hoeveel betrokkenheid er was en hoe collega’s nieuwe inhoudelijke ideeën inbrachten en opbouwende kritische vragen stelden. Met deze input kunnen de ontwerpgroepen verder met het vormgeven van het ontwerpproces. We willen iedereen die aanwezig was dan ook danken voor hun actieve deelname. Heb je naar aanleiding van de ontwikkeldag vragen of opmerkingen? Stuur gerust een e-mail of loop even langs.

Namens het MT, de organisatie van de ontwikkeldag en de ontwerpgroep Generieke leerlijn, Eduard Boer.

 

EVE5 (Groeps)gericht handelen
Tijdens twee geslaagde sessies was de groep betrokken, actief en voerde constructieve gesprekken. Er is veel input verzameld en er is deels al bevestiging gekregen dat de afronding mogelijk op het juiste spoor zit. De ontwerpgroep gaat de input ordenen en op basis daarvan vervolgstappen zetten richting afrondingsvormen en indicatoren. Daarna wordt verder gewerkt aan de onderwijsinhoud.

EVE6 (Samen(leven)leren
De bijeenkomst werd gekenmerkt door een actieve en inhoudelijke bijdrage van collega’s. Er is gebrainstormd over de ervaringen die studenten zouden moeten opdoen in relatie tot thema’s als persoonsvorming, burgerschap, diversiteit, kansengelijkheid en passend onderwijs. De brainstorm vond plaats op verschillende niveaus: klas, school en samenleving. In de nabespreking kwamen kansen, aandachtspunten en zorgen aan bod, evenals het delen van goede praktijken. Deze gezamenlijke inzichten vormen een waardevolle basis voor het verdere ontwerp.

EVE7 Leren (laten) zien
Tijdens een inhoudelijke bijeenkomst is gesproken over formatief handelen en summatieve toetsing. Aan de hand van vooraf opgestelde vragen is met collega’s verkend hoe om te gaan met deeltijdstudenten. Hoe het vakdeel en generieke deel verbonden kunnen worden, en hoe recht gedaan kan worden aan de praktijkcomponent. Collega’s gaven aan dat toetsing al vakdidactisch is ingebed in de curricula. Dit wordt meegenomen in het vervolg, waarin wordt opgehaald wat er binnen vakgroepen en teams al gebeurt op het gebied van toetsing.

EVE8 (Onder)wijs ontwerpen
In twee energieke rondes is nagedacht over toetsing, leeractiviteiten en de rol van de werkplek. Er is besproken wat zeker opgenomen moet worden, wat vermeden moet worden en wat nog verdere verkenning vraagt. ChatGPT heeft de uitkomsten samengevat:
Studenten ontwerpen en testen onderwijs, geven les in een onderzoekende context, en ontwikkelen een eigen visie. Peerfeedback, intervisie en samenwerking met begeleiders zijn essentieel. Toetsing sluit aan bij de praktijk via lesopnames, lessenseries en portfolio-assessments.

EVE9 (Zelf)bewust professionaliseren
Deze EVE biedt studenten ruimte om binnen hun eigen professionalisering keuzes te maken in profilering en specialisatie. Denk aan bi-diplomering, voorbereiding op een master of deelname aan themagroepen. De leeruitkomst voor deze EVE is nog niet vastgesteld en wordt door de ontwerpgroep verder uitgewerkt. Over het algemeen werd deze EVE positief ontvangen door de collega’s. Een kritische kanttekening die werd geplaatst was of dit niet te veel ruimte geeft aan de student en of deze EVE daarmee gelijk komt te staan aan de vrije ruimte/minor.

EVE10 De (start)bekwame leraar
Deze uitgebreide EVE van 30 EC integreert bekwaamheidseisen, professionele basis en een onderzoekende houding. Studenten laten zien dat zij deze elementen in samenhang op bachelorniveau beheersen. In gesprek met collega’s is gesproken over borging van het eindniveau, betrokkenheid van vakdocenten bij begeleiding en beoordeling, en over toetsvormen zoals assessments. Ook is aandacht besteed aan AI-proof of AI-ready ontwerpen van deze EVE.

 

Delen

Voorgestelde berichten