Doorgaan naar de inhoud
3 januari 2023

‘Deze nieuwe rol heeft het vak van hogeschooldocent voor mij echt verbreed.’

Foto Els Franken

Els Franken, lerarenopleider Wiskunde en docent Brede professionele basis

‘Naast mijn rol als wiskundedocent ben ik docent Brede Professionele Basis (BPB). In de BPB ontwikkelen onze eerste- en tweedejaarsstudenten de vaardigheden die ze als docent nodig hebben: plannen, organiseren, samenwerken, reflecteren en een onderzoekende houding.

Projectmatig werken

De studenten leren die vaardigheden door in de Opleidingsschool vier keer een half jaar een zelfgekozen project uit te voeren rond een onderwijsthema, bijvoorbeeld ‘de inclusieve school’ of ‘de kwaliteit in de school’. De basis voor het project is altijd een echte vraag of behoefte van de school, daardoor zijn de studenten heel gemotiveerd om aan de slag te gaan. Als BPB-docent begeleid ik ze bij het proces van projectmatig werken en reflecteren.

Vaste middag in de week

Ons partnerschap IJssel-Veluwe neemt ieder jaar dertig tweedejaarsstudenten aan voor stages. Die komen dan met zijn allen in een BPB-groep, die ik een jaar lang begeleid op een vaste middag per week. De rol van BPB-docent vraagt iets heel anders van mij dan als ik wiskundeles geef. Ik heb een grote liefde voor coaching en studentbegeleiding en ik geniet enorm van de wekelijkse BPB-middagen. Ik vind het prachtig om te zien hoe snel studenten groeien als ze meteen vanaf de start van hun studie projectmatig in de praktijk gaan werken. Ze ontwikkelen dan vaardigheden waar ze hun hele leven profijt van hebben. Dat proces begeleiden vind ik een heel dankbare taak.

Feestje van de opleiding

We zijn nu twee jaar onderweg met de BPB en door de nieuwe manier van werken is het vak van hogeschooldocent voor mij echt verbreed. Ik ervaar hoe belangrijk het is om als docent mee te groeien met mijn groep. Niet een vast programma aanbieden, maar meebewegen met wat er speelt in de groep, samen onderzoeken, ontwikkelen, leren en reflecteren. Ik hoop dat het lukt om die vrijheid in de BPB vast te houden, zodat het geen dichtgetimmerd programma wordt. Dan kan het voor onze studenten het feestje van de opleiding blijven.’

Delen

Voorgestelde berichten