De slimme onderwijscarrousel van Opleidingsschool De Grift
Eerstejaarsstudenten die werkplekleren op Opleidingsschool De Grift, hebben geluk! In een slim ontwikkelde onderwijscarrousel maken zij bij de start van hun lerarenopleiding al kennis met maar liefst tien scholen voor voortgezet onderwijs. Van vmbo tot vwo+ en van internationaal tot speciaal onderwijs* – in Apeldoorn leren de toekomstige leraren alle smaken in de praktijk kennen.
Eerste oriëntatie
De scholen in Opleidingsschool De Grift begeleiden samen jaarlijks ongeveer dertig eerstejaarsstudenten. In het eerste semester bezoeken deze studenten in groepjes elke week een andere school. ’s Ochtends observeren zij lessen en ’s middags reflecteren ze samen met een schoolopleider op wat ze hebben gehoord, gezien en ervaren. Zo maken ze een start met hun visieontwikkeling: wat voor docent wil ík worden? Roos Borgman (Lerarenopleiding Geschiedenis) en Laurien Nijland (Lerarenopleiding Frans) hebben het eerste semester net afgerond. Zij vertellen enthousiast over hun ervaringen.
Theorie en praktijk
Laurien: ‘Vorig jaar zat ik zelf nog op de middelbare school en nu zie ik het lesgeven al van de andere kant. De theorie uit de GKB (generieke kennisbasis) zagen we meteen terug in de lessen die we observeerden. Het was leuk om de verschillende stijlen van de docenten te herkennen. Het heeft me heel erg geholpen dat ik nu al zoveel scholen, docenten en lessituaties heb gezien.’
Vooroordelen ontkracht
Roos: ‘Mijn belangrijkste leerpunt was de confrontatie met mijn vooroordeel over gymnasiumleerlingen. Ik zag hen altijd als geoliede leermachines die slim en gemotiveerd zijn en alles al weten. Maar tijdens de observatie zag ik gewoon pubers, die ook door de les heen kletsten en onrust stookten en niet opletten. Dat heeft me wel verrast.’
Ontwikkelplan
De studenten sluiten het eerste semester af met presentaties voor hun opleiders en medestudenten: dit heb ik ontdekt en zo wil ik me het komende half jaar vakinhoudelijk, vakdidactisch en pedagogisch ontwikkelen. De presentatie vormt meteen de basis voor het ontwikkelplan van de student. Opleiders en medestudenten geven feedback op de presentatie en stellen kritische vragen. Zo ontwikkelen studenten en opleiders samen een krachtige leeromgeving waarin de ontwikkeling van de aankomende leraren centraal staat.
De diepte in
In het tweede semester van het eerste jaar gaan studenten de diepte in. Zij zijn dan twee keer een periode van zeven weken verbonden aan een school van De Grift. Schoolopleider Bart Wortelboer: ‘Het eerste semester was een fantastische ontdekkingstocht voor de studenten. Elke school en iedere docent is anders en ze hebben ontzettend veel verschillende onderwijssituaties geobserveerd. In het tweede semester werken ze al die indrukken verder uit en gaan ze in de school heel praktisch aan de slag met de zes rollen van de leraar. Zo maken ze weer een belangrijke stap in hun ontwikkeling tot docent.’
Positieve ervaringen delen
De Grift is in 2022 gestart met de nieuwe onderwijscarrousel en de ervaringen zijn tot nu toe uitsluitend positief. Wie meer wil weten over de opzet en organisatie van de onderwijscarrousel van De Grift, kan contact opnemen met Sietske van der Worp. Haar contactgegevens vind je op de profielpagina van De Grift.
* Over het speciaal onderwijs
Een opvallend detail in de carrousel van De Grift: hoewel er (nog) geen vso-school aan de Opleidingsschool verbonden is, is het voor studenten toch mogelijk om kennis te maken met het voortgezet speciaal onderwijs. Het Gentiaancollege ondersteunt de inzet van De Grift en zet haar deuren tijdens de carrousel open voor een bezoek van de aankomende docenten.